30 czerwca 2014

# podróże # podróże małe i duże

Gruzja, Batumi dzień 2...

Ranek obudził nas deszczem. Z plażowania nici:)
Idziemy do delfinarium.

Pod hotelem niecodzienny widok. Konik i wóz na stalowych obręczach. Ten pan fotografował wieżę za naszym hotelem, a potem wóz i konika:)

Wieża za hotelem, full wypas, to złote, to karuzela. Wszystko wieczorem pięknie oświetlone, i .... zamknięte. Podobnie jak Wieża Alfabetu:) Czyje to pomysły? Coś takiego wybudować, wrzucić w to kupę kasy i sobie stoi i świeci:)))

W okolicach delfinarium, wśród chwastów, znów coś w stylu Gaudiego, tylko morsko-zwierzakowate:)

Delfiny ... nie ma co opowiadać wystarczy popatrzeć. Występ odbywa się o 14.00 i 17.00 każdego dnia, trwa ok. 45 min. Rewelka.

W trakcie pokazu  prowadzący powiedział, że można umówić się na pływanie z delfinami i że należy, to zrobić w kasie. Na kasie również napisane, że jest takie coś możliwe.
Pani w kasie - kak ja jej skazała sztoby my choteli poławać  s delfinami i szto my nuzny zdełać? - skazała - szto nada pozwonić k treneru. I dała numer. Dała, ale bez kierunkowego Gruzji, zanim go znależlismy, wypatrzyłam rodzinkę, które według moich obserwacji ( ręcznik,podekscytowanie) była umówiona na pływanie. I to był strzał w dziesiątkę, podszedł do nich gościu i za nim ja z pytaniem, czy  to on ogarnia indywidualne pływania.
I tak jesteśmy umówieni na wtorek. Hurra!

Na ulicach mozna spotkać takie beczkowozy. Nie udało nam się jeszcze napićz nich kwasu.

Budowla ze szkła i stali o futurystycznym kształcie.

Uważny obserwator dostrzegł znana literkę M.
Najoryginalniejszy McDonald na świecie.

Wewnątrz ogród pełen begonii.

Begonie rosną na tym skosie, pod którym jest stacja benzynowa.

Można pożywić się w Maku, a można w barze.
Jest rybka i coć do rybki też się pewnie znajdzie:)

Bloki, bloki, bloki, w których każdy panem u siebie.
Dokleja, dostawia, zabudowuje.

Pomiędzy blokami pewnie cerkiew i pewnie odbudowywana:)

Za Batumi-Plaza - markecie, w którym nie było światła i handel odbywał się przy świeczkach, uliczki pełne straganów. Kupić można było wszystko, od pietruszki i wszechobecnej kolendry, przez buty, ubrania, miski do krzeseł i pisuarów.

My trafiliśmy do małej  ,,piekarni" lokalnego chleba. Chaczapuri - gruziński chlebek w kształcie wrzeciona pieczony jest w  okragłym piecu przyklejony do jego ścianek.

Młody chłopak sprawnie łowił upieczone chlebki. Kiedy zapytałam go  -jak je sie tam wkłada? Wykonał ruch rzucania. Ciach i już przyklejone do ścianki pieca.

Pyszny ciepły, lekko wilgotny w środku i chrupiący na brzegach:)

Zerknęliśmy na Katedrę Batumi. Katedrę NMP - kiedyś kościół katolicki, dziś cerkiew. Zmylił nas zewnętrzny widok, a nawet wnętrze, które nie przypomina typowej cerkwi.

Po kilku minutach znaleźliśmy się we Włoszech.
Plac Piazza. Plac otoczony budowlami we włoskim stylu - knajpami i hotelem.

Przysiedlismy w kawiarni La Brioche, ale najciekawsze i godne uwagi w niej były sufity:) Nie, przeciętne ciastka i herbata gruzińska pachnąca chlorowaną wodą:)

Tuz obok jest ST Nickolas Kościół. Piszą, że jeden z najpiękniejszych budynków w Batumi. Odrestaurowany w 2012r. Budowany przez Greków w czasach Imperium Osmańskiego. Sułtan pozwolił wybudować kościól, jesli nie bedzie na nim dzwonów. Dziś jak widać są:)

Dalej  Apostolski Kościół Ormiański, w którym w czasach radzieckich zorganizowano planetarium.
 Dzieki temu nie był zniszczony, a kościołem znów jest od 1992roku.

Wieczorem mocno głodni nie jesteśmy, po chlebie i ciastkach. Ale...

Białe wino gruzińskie, khachapuri adżarskie i khinkali...i jak temu się oprzeć:)

Khachapuri adżarskie - chlebek wypełniony serem z lekko ściętym jajkiem i kawałkami powoli topiącego się masła. Jedliśmy jak należy - odłamując po kawałku i maczając w serze, jajku i maśle:) Nie chce nawet mysleć, ile to kalorii, ale nawet jak baaardzo dużo - warto, nie żałuję:))

Khinkali  - pierogi z niesamowicie przyprawionym mięsem zanurzonym w sosie - rosole. Chwyta sie takiego za ogonek, nadgryza, wysysa soki i obgryza. Ogonek zwykle zostawia. Pychota:)

Powolnym spacerkiem, objedzeni do granic mozliwości do hotelu.